Studia Generalia: A New Romanticism – Uusi romantiikka
Kapellimestari Eugene Tzigane: Musiikillisen tarinankerronnan ja narratiivin 1800-luvun työkalujen palauttaminen
Luento on englanninkielinen.
Orkesterit, kapellimestarit ja solistit ovat viime vuosisadan aikana päätyneet kuulostamaan pelottavan samankaltaisilta. Vaikka tekninen loistokkuus on saavuttanut historiallisesti käsittämättömät korkeudet, suuntaus kohti homogeenisuutta on alkanut hallita. Viime vuosisadan tiukka musiikillinen koulutus, jossa painotetaan teknistä täydellisyyttä ja säveltäjän ”aikeiden” uskollista noudattamista, on epäilemättä nostanut tekniset standardit henkeäsalpaaviin korkeuksiin. Tämä objektiivisuuden ja virheettömän toteutuksen tavoittelu on kuitenkin tukahduttanut yksilöllisyyden ja luovan ilmaisun, mikä on johtanut maantieteelliset rajat ylittävään homogeeniseen musiikilliseen äänikulttuuriin. Tämä masentava yhdenmukaisuus juontaa juurensa voimien yhtymäkohdasta: globalisaatiosta, kulttuuriteollisuudesta ja modernismin sinnikkäästä varjosta.
Homogeenisuus ei kuitenkaan aina ollut normi. Pitkällä 1800-luvulla (n. 1800–1914) klassisen musiikin maailma oli elinvoimainen erilaisten äänien ja tyylien kudelma. Romanttinen liike nosti muusikot vaatimattomasta palvelijasta juhlituksi taiteilijaksi. Kulttuurit alkoivat arvostaa yksilöllisyyttä ja luovaa neroutta enemmän kuin mitään muuta. Musiikillisen tarinankerronnan vallankumouksellisten ideoiden ja tekniikoiden ansiosta avant-garde ”Uudesta saksalaisesta koulukunnasta” tuli vaikutusvaltaisin ja hallitsevin leiri niin sanotussa ”Romantikkojen sodassa”.
Kapellimestari Eugene Tzigane käsittelee ja demonstroi näitä tekniikoita, jotka erottivat ”Uuden saksalaisen koulukunnan” konservatiiveista, ja väittää, että tarvitsemme näitä työkaluja nyt enemmän kuin koskaan, jotta voimme paeta musiikillisen modernismin vetovoimaa.
Eugene Tzigane, kapellimestari
New Yorkin Juilliardissa opintonsa aloittaneen Eugene Tziganen yhteys Pohjoismaihin syntyi Jorma Panulan oppilaana Tukholman Kuninkaallisessa musiikkikorkeakoulussa. Yhteys vahvistui entisestään, kun Tzigane valittiin Kuopion kaupunginorkesterin ylikapellimestariksi.
Eugene Tziganen kansainvälinen ura käynnistyi vuoden 2008 Solti-kapellimestarikilpailussa, jonka toinen sija johti heti yhteistyöhön Deutsches Symphonie-Orchester Berlinin, Frankfurtin radion sinfoniaorkesterin ja Nordwestdeutsche (NWD) Philharmonien kanssa, jonka ylikapellimestarina Tzigane toimi vuoteen 2014 asti.
Japanilaissyntyisellä, molemmin puolin Tyyntä Valtamerta kasvaneella, ja jo pitkään Euroopassa vaikuttaneella Tziganella on yhteistyökumppaneinaan useita vakiintuneita ja kansainvälisesti arvostettuja orkestereita eri puolilla maailmaa. Kuopion kaupunginorkesteria hän on johtanut useita kertoja vuodesta 2015 lähtien.
Conductor Eugene Tzigane: Reclaiming the 19th Century Tools of Musical Storytelling and Narrative
The lecture is in English.
Over the last century, orchestras, conductors, and soloists have come to sound eerily similar. While technical brilliance has reached historically unimaginable heights, a trend towards homogeneity has come to dominate. The rigorous musical training of the last century, with its emphasis on technical perfection and faithful adherence to a composer’s “intentions,” has undoubtedly raised technical standards to breathtaking heights. Yet, this pursuit of objectivity and flawless execution has stifled individuality and creative expression, leading to a homogeneous musical sound-culture that transcends geographic boundaries. This disheartening uniformity stems from a confluence of forces: Globalization, the Culture Industry, and the Lingering Shadow of Modernism.
However, homogeneity was not always the norm. In the long 19th century (approx.1800–1914), the classical music world was a vibrant tapestry of diverse voices and styles. The Romantic movement elevated musicians from humble servant to celebrated artist. Cultures came to value individuality and creative genius more than anything else. Thanks to their revolutionary ideas and techniques for musical storytelling, avant-garde New German School became the most influential and dominant camp in what was called the War of the Romantics.
Conductor Eugene Tzigane will discuss and demonstrate these techniques that separated the NGS from the conservatives and argue that we need these tools now more than ever in order to escape the gravitational pull of musical Modernism.
Eugene Tzigane, conductor
Eugene Tziganen began his studies at Juilliard, New York. The connection to the Nordic countries was created as a student of Jorma Panula at the Royal College of Music in Stockholm. The connection was further strengthened when Tzigane was elected Chief Conductor of the Kuopio City Orchestra.
Eugene Tzigane’s international career was launched at the 2008 Solti Conducting Competition, the second place of which immediately led to collaboration with Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, the Frankfurt Radio Symphony Orchestra and the Nordwestdeutsche (NWD) Philharmonie, of which Tzigane was chief conductor until 2014.
Tzigane, who grew up on both sides of the Pacific Ocean and has long been active in Europe, has partnered with several established and internationally acclaimed orchestras around the world. He has conducted the Kuopio City Orchestra several times since 2015.
Päivämäärät
22.10.2024 - 22.10.2024
Sijainti
Kuopion kaupungintalon juhlasali, Tulliportinkatu 31, 70110